Green Day története
Mike Dirnt és Billie
Joe Armstrong 1982-ben, 10 évesen találkozott először az
iskola ebédlőjében. „Ha valaki zenét akart hallgatni a városunkban, saját
magának kellett játszania. Még lemezbolt sem volt a városban. Kisfiúk voltunk,
és esélyünk se volt arra, hogy keressünk. Billie Joe szerzett egy gitárt, és
elkezdtünk zenélgetni.
Megtanultam én is
gitározni, szereztem egy hangszert, és ez tűnt a
legszórakoztatóbb dolognak, amit csinálhattunk” – emlékszik vissza
Mike.
Korai
repertoárjukban olyan klasszikusok feldolgozásai szerepeltek, mint Van Halen „Aint talking about Love”-ja, vagy a Deaf
Leppard-tól a „Photograph”. Eleinte tehát csak átiratokat játszottak, de
Billie Joe hamar beleunt ebbe, így elhatározta, hogy saját számok komponálásába
fog. Első saját szerzeménye a „Why do you want him?” címet kapta.
A középiskolában
Mike szert tett egy basszusgitárra, és a gitározást ráhagyta Billie Joe-ra.
Felvették a Sweet Children nevet, első koncertjüket a Rod’s Hickory Pitben
adták, egy vallejo-i kávézóban, ahol Billie Joe mamája dolgozott. Ekkor
mindössze 15 évesek voltak. 1987-ben a Skene Labelnél megjelent első hangzóanyaguk, a „The Sweet Children” minialbum,
melyet saját bulijaikon árultak. Billie Joe kedvenc bandájának, a The Who-nak is
feldolgozták a „My Generation” című számát, mely a „The Sweet
Children”-re, ill. később a „Kerplunk”-ra is
felkerült.
„…a zene felé
fordultunk... és ez volt a legdögösebbb, legvadítóbb dolog az
életünkben” - magyarázta Mike.
Ez idő tájt kezdték el használni a „green day” kifejezést, mely eredetileg a
Sesame Street című gyermekműsorból származik. „A zöld nap olyasmi, mint
amikor egy nagy füstfelhőn át szemléled az eseményeket egy olyan napon, melyen
semmi sem történik, és az órák csak lassan telnek.” Mike és Billie Joe ekkor
Nyugat-Oaklandben próbálkoztak, ahol más bandákkal jammeltek. Egyre komolyabban
álltak a Green Day-hez, bevették dobosnak John Kiftmeyert, és elhatározták, hogy
szerződés után néznek. A Lookout! Recordsot célozták meg, és bár a cég vezetője,
Lawrence Livermore szkeptikus volt, mégis beleegyezett, hogy meghallgassa
őket, de csak ha vállalják, hogy elutaznak a 200 mérföldre lévő Mernochino
megyébe. Mikor megérkeztek, zárva találták a helységet, ahol fel kellett
volna lépniük, kint viszont tombolt a vihar. Betörték az ajtót, de
kiderült, hogy se tető, se áram nincs. Livermore hazament egy generátorért, és a
12 gyerekből álló közönség gyertyát tartott, hogy látni lehessen a zenekart.
Livermorenak egyből a Beatles jutott eszébe róluk. „Megláttam bennük azt a
lehetőséget, amitől napjaink egyik legnagyobb bandája lválhat belőlük, bár az
emberek kinevették ezért.”
1990-ben végül
rögzítésre került első egyedi stílusú, csörömpölős pop-punk albumuk „1039/
Smoothed Out Slappy Hours” címmel, rajta a John Kiftmeyer által jegyzett
„I was there”-rel, ami még Billie Joe szövegeinél is szentimentálisabbnak
tűnt, ugyanakkor helyet kapott a lassú „Rest” és a folk-punk beütésű
„The Judge’s Daughter”. Az első kislemez, a „Slappy EP” 4 számából
hármat a Billie Joe korai szerelme, Jennifer által okozott csalódás inspirált,
emellett egy feldolgozás (Operation Ivy - „Knowledge”) is felkerült rá. A
„Smooth” nem lett túl „hallgatóbarát” anyag, mivel a zenekarnak nem volt
pénze drága stúdióra (2004-ben viszont újramasterelt verzióban ismét kiadásra
került). A Smooth 30 ezres eladott példányszámával gyorsan az országos figyelem
középpontjába állította a triót, s ebben nagy szerepe volt Billie Joe
szélsőséges megnyilvánulásainak. („Egy kibaszott
idióta vagyok, vesztesnek születtem”.) 1990. február 16-án kirúgták az iskolából, így aztán a
koncertszervezésre összpontosított, John viszont a főiskolát célozta meg, így
kénytelenek voltak új dobos után nézni. A megfelelő utánpótlásnak Tre Cool
bizonyult, aki 12 éves kora óta jó barátságban volt Lawrence
Livermore-ral.
Második nagylemezük,
a négyakkordos spontán feelinget tükröző „Kerplunk!” 1991-ben került
kiadásra, és hasonló eladást ért el mint elődje. Néhány dal (a „No one
knows”, a „One of my lies” 1-2 héttel a felvételek előtt született. A
„Christie road” ismét lassú szám volt, a „Dominated Love Slave”
pedig egy mókás, country stílusú darab Tre előadásában. Az anyag máig
a Lookout! legtöbb példányszámban elkelt kiadványa, ennek
köszönhetően aztán a Green Day népszerűsége világszerte
megnőtt.
1991-ben sort
kerítettek első európai turnéjukra is (3 hónap alatt 64 koncertet zavartak le),
lemezcégüknél pedig eladási csúcsokat
döntögettek.
Billie Joe pihenés
helyett új dalokat vett fel. 1993-ban elkerülhetetlennek bizonyult a váltás, jó
barátként váltak meg a Lookout! lemezkiadótól. Sokáig várakozó állaspontra
helyezkedtek, míg végül 1993-ban a Rob Cavallo által uralt Reprise Recordshoz
igazoltak (amely egyébként a Warner Brothers leányvállalata), s Cavallo
elvállalta a következő anyaguk produceri teendőit. A lemezt 5 hét alatt
felvették, napi 12 órát melóztak, majd részt vettek a Bad Religion Recipe for
Hate turnéján. Ezután Los Angelesben átkeverték a kész
művet.
1994 februárjában
jelent meg a „Dookie”. „A grunge halott, sokáig éljen a Green Day, a
pokolba is, kerüljünk a Paradicsomba!” – írták az újságok, a L.A. Times
pedig a Ramones mai megfelelőjének kiáltotta ki őket. Az alig 39 perces „Dookie”
14 száma a korábbiakkal ellentétben rövidebb, édeskés,
gátlástalan, csöpög a kedves cinizmustól. Semmi gitárhősködés, csak a nyers punk
rock, nagy adag popmelódiával ötvözve. „A punkok egy része nem tudja, mihez
kezdjen velünk, de úgy gondolom, hogy a tetteink punkokká tesznek minket. Azt
énekeljük, amit gondolunk, ami a szívünkből jön, és nem aggódunk amiatt, hogy ki
mit gondol rólunk” – nyilatkozta Billie Joe. 1994 májusában a
„Longview” 2 hétig vezette a Billboard modern rock listáját, a „Basket
case” című daluk 1994 augusztusától 6 hétig tanyázott a
Billboard csúcsán, videoklipjét pedig orrvérzésig játszotta az MTV. A kislemezen
szerepelt még egy The Kinks feldolgozás, a „Tired of waiting for you”,
valamint egy saját klasszikusuknak, a „409 in your coffeemaker”-nek új
verziója. A „When I come around”-dal szintén meghódították a
Billboardot.
Slágereik meghozták
számukra a világsikert, több mint 10 millió példányt adtak el a „Dookie”-ból. A
Rolling Stone magazin Annual Music Awards-án a „Legjobb Új Zenekar” lettek, a
37. Grammy Awards-on 4 kategóriában jelölték a csapatot, ők
viszont nem voltak hajlandóak megjelenni.
A sikerekhez nagyban
hozzájárult az 1994-es Lollaapalooza turné, és a legendás
Woodstock II. fesztivál (300 ezer néző, rengeteg sár - és totális
káosz).
1995-ben a negyedik
albumot, az „Insomniac”-ot is piacra dobták, melyen ugyanazt az őrült,
zajos zenét hallhattuk, amit Billie Joetól megszokhattunk, kiábrándultsággal,
apátiával teli dalszövegeik kíséretében. „Barmok
vagyunk, ám igyekszünk kedvesen viselkedni”- vallotta Billie Joe. Az első kislemez, a „JAR” egy közeli
barátjukról szólt, aki ’94 nyarán vesztette életét autóbalesetben, ezt amúgy
sokan az „Agnus” című film egyik betétdalaként ismerhették meg. „Van egy új szám az anyagon egy fiatal pszichopata
sorozatgyilkosról, illetőleg egy lányról, aki elköltözött otthonról, hogy a
nagyvárosban élhessen. Ez utóbbit a barátnőm története ihlette.” Mindezeket a darabokat élőben is alkalmunk nyílt megismerni, hiszen
1995. szept. 13-án turnéjuk érintette a Budapest Sportcsarnokot is (előzenekaruk
a The Riverdales volt, a jegyárak mai szemmel szinte ingyenesnek tűnnek: ülőhely
1600 Ft, állóhely 1500 Ft), ráadásként a nagysikerű világkörüli turné legjobb pillanatait egy koncertalbumon „Bowling, Bowling,
Parking, Parking” címmel is
megörökítették.
Az 1997-es
„Nimrod”-on az eddigiektől eltérően már vonós hangszerek és kürtök is
színesítették a hangzásvilágot. Bár a mesterségesen gerjesztett punkhullám
ekkorra alábbhagyott, és az új anyag nem győzött meg mindenkit, az album első kislemeze, a vonósokat is felvonultató
„Hitchin’ a ride” hetekig vezette az USA-ban az alternatív rádiók
játszási listáját.
A 2000-ben megjelent
„Warning” már címével is figyelmeztette a hallgatóságot és a
konkurenciát, hogy a Green Day-jel igenis számolni kell (melyet a
„Minority” kislemez is bizonyított, mivel megjelenése
után szinte azonnal a Billboard 3. helyéig
jutott).
Könnyedebb,
slágeresebb és közvetlenebb a lemez hangvétele, jócskán alkalmaznak akusztikus
gitárokat. A „Hold on”-t Billie Joe egy barátjáról írta, aki személyes
tragédiák hihetetlen során ment keresztül. ”…egyfajta átmenetet testesített meg, nem tudtuk
pontosan, merre is akarjuk venni az irányt. De ezúttal tudtam, hogy olyan
dalokat akarok szerezni, amiket ha egyszer majd évek múltán meghallgatnak a
srácok és visszaemlékeznek rá, azt fogják mondani: apukám, egy csomó reményt
adott az a szám…”. Az albumon viszont ugyanúgy ott van a
sötét szarkazmus és a lázadás is.
2001 novemberében
válogatás-albumot jelentettek meg „International
Superhits” címmel. A „Dookie”-tól a „Warning”-ig bezárólag tartalmazza a
legnagyobb slágereiket, ráadásként 2 új szerzeményt is felkerült a korongra, a
„Maria” és a „Poprocks &
Coke”.
2002-ben ismét
válogatás-albummal jelentkeztek. A „Shenanigans” a ritka, maxikon
hallható felvételek gyűjteménye, „rajongóknak szóló ajándék”, melyre 3
feldolgozás is felkerült, (a Fangs –tól az „I want to be on T.V.”, a
Ramones slágere, az „Outsider”, a The Kinkstől a „Tired of waiting for
you”). A „Scumbag” egyben az Amerikai pite 2 című film egyik
betétdala, az „Espionage” pedig a Sir Austin Powersból lehet
ismerős a mozilátogatóknak.
2004-ben egy Pepsi reklámhoz készítettek feldolgozást háttérzenének. Az
„I fought the law” eredetileg Bobby Fuller slágere. A Californian Music
Awards-on elnyerték vele a „legtöbbször letöltött számnak” járó
díjat.
forrás:
greendayforever.gportal.hu |