Green Day trtnete
Mike Dirnt s Billie
Joe Armstrong 1982-ben, 10 vesen tallkozott elszr az
iskola ebdljben. „Ha valaki zent akart hallgatni a vrosunkban, sajt
magnak kellett jtszania. Mg lemezbolt sem volt a vrosban. Kisfik voltunk,
s eslynk se volt arra, hogy keressnk. Billie Joe szerzett egy gitrt, s
elkezdtnk zenlgetni.
Megtanultam n is
gitrozni, szereztem egy hangszert, s ez tnt a
legszrakoztatbb dolognak, amit csinlhattunk” – emlkszik vissza
Mike.
Korai
repertorjukban olyan klasszikusok feldolgozsai szerepeltek, mint Van Halen „Aint talking about Love”-ja, vagy a Deaf
Leppard-tl a „Photograph”. Eleinte teht csak tiratokat jtszottak, de
Billie Joe hamar beleunt ebbe, gy elhatrozta, hogy sajt szmok komponlsba
fog. Els sajt szerzemnye a „Why do you want him?” cmet kapta.
A kzpiskolban
Mike szert tett egy basszusgitrra, s a gitrozst rhagyta Billie Joe-ra.
Felvettk a Sweet Children nevet, els koncertjket a Rod’s Hickory Pitben
adtk, egy vallejo-i kvzban, ahol Billie Joe mamja dolgozott. Ekkor
mindssze 15 vesek voltak. 1987-ben a Skene Labelnl megjelent els hangzanyaguk, a „The Sweet Children” minialbum,
melyet sajt bulijaikon rultak. Billie Joe kedvenc bandjnak, a The Who-nak is
feldolgoztk a „My Generation” cm szmt, mely a „The Sweet
Children”-re, ill. ksbb a „Kerplunk”-ra is
felkerlt.
„…a zene fel
fordultunk... s ez volt a legdgsebbb, legvadtbb dolog az
letnkben” - magyarzta Mike.
Ez id tjt kezdtk el hasznlni a „green day” kifejezst, mely eredetileg a
Sesame Street cm gyermekmsorbl szrmazik. „A zld nap olyasmi, mint
amikor egy nagy fstfelhn t szemlled az esemnyeket egy olyan napon, melyen
semmi sem trtnik, s az rk csak lassan telnek.” Mike s Billie Joe ekkor
Nyugat-Oaklandben prblkoztak, ahol ms bandkkal jammeltek. Egyre komolyabban
lltak a Green Day-hez, bevettk dobosnak John Kiftmeyert, s elhatroztk, hogy
szerzds utn nznek. A Lookout! Recordsot cloztk meg, s br a cg vezetje,
Lawrence Livermore szkeptikus volt, mgis beleegyezett, hogy meghallgassa
ket, de csak ha vllaljk, hogy elutaznak a 200 mrfldre lv Mernochino
megybe. Mikor megrkeztek, zrva talltk a helysget, ahol fel kellett
volna lpnik, kint viszont tombolt a vihar. Betrtk az ajtt, de
kiderlt, hogy se tet, se ram nincs. Livermore hazament egy genertorrt, s a
12 gyerekbl ll kznsg gyertyt tartott, hogy ltni lehessen a zenekart.
Livermorenak egybl a Beatles jutott eszbe rluk. „Meglttam bennk azt a
lehetsget, amitl napjaink egyik legnagyobb bandja lvlhat bellk, br az
emberek kinevettk ezrt.”
1990-ben vgl
rgztsre kerlt els egyedi stlus, csrmpls pop-punk albumuk „1039/
Smoothed Out Slappy Hours” cmmel, rajta a John Kiftmeyer ltal jegyzett
„I was there”-rel, ami mg Billie Joe szvegeinl is szentimentlisabbnak
tnt, ugyanakkor helyet kapott a lass „Rest” s a folk-punk bets
„The Judge’s Daughter”. Az els kislemez, a „Slappy EP” 4 szmbl
hrmat a Billie Joe korai szerelme, Jennifer ltal okozott csalds inspirlt,
emellett egy feldolgozs (Operation Ivy - „Knowledge”) is felkerlt r. A
„Smooth” nem lett tl „hallgatbart” anyag, mivel a zenekarnak nem volt
pnze drga stdira (2004-ben viszont jramasterelt verziban ismt kiadsra
kerlt). A Smooth 30 ezres eladott pldnyszmval gyorsan az orszgos figyelem
kzppontjba lltotta a trit, s ebben nagy szerepe volt Billie Joe
szlssges megnyilvnulsainak. („Egy kibaszott
idita vagyok, vesztesnek szlettem”.) 1990. februr 16-n kirgtk az iskolbl, gy aztn a
koncertszervezsre sszpontostott, John viszont a fiskolt clozta meg, gy
knytelenek voltak j dobos utn nzni. A megfelel utnptlsnak Tre Cool
bizonyult, aki 12 ves kora ta j bartsgban volt Lawrence
Livermore-ral.
Msodik nagylemezk,
a ngyakkordos spontn feelinget tkrz „Kerplunk!” 1991-ben kerlt
kiadsra, s hasonl eladst rt el mint eldje. Nhny dal (a „No one
knows”, a „One of my lies” 1-2 httel a felvtelek eltt szletett. A
„Christie road” ismt lass szm volt, a „Dominated Love Slave”
pedig egy mks, country stlus darab Tre eladsban. Az anyag mig
a Lookout! legtbb pldnyszmban elkelt kiadvnya, ennek
ksznheten aztn a Green Day npszersge vilgszerte
megntt.
1991-ben sort
kertettek els eurpai turnjukra is (3 hnap alatt 64 koncertet zavartak le),
lemezcgknl pedig eladsi cscsokat
dntgettek.
Billie Joe pihens
helyett j dalokat vett fel. 1993-ban elkerlhetetlennek bizonyult a vlts, j
bartknt vltak meg a Lookout! lemezkiadtl. Sokig vrakoz llaspontra
helyezkedtek, mg vgl 1993-ban a Rob Cavallo ltal uralt Reprise Recordshoz
igazoltak (amely egybknt a Warner Brothers lenyvllalata), s Cavallo
elvllalta a kvetkez anyaguk produceri teendit. A lemezt 5 ht alatt
felvettk, napi 12 rt melztak, majd rszt vettek a Bad Religion Recipe for
Hate turnjn. Ezutn Los Angelesben tkevertk a ksz
mvet.
1994 februrjban
jelent meg a „Dookie”. „A grunge halott, sokig ljen a Green Day, a
pokolba is, kerljnk a Paradicsomba!” – rtk az jsgok, a L.A. Times
pedig a Ramones mai megfeleljnek kiltotta ki ket. Az alig 39 perces „Dookie”
14 szma a korbbiakkal ellenttben rvidebb, desks,
gtlstalan, cspg a kedves cinizmustl. Semmi gitrhskds, csak a nyers punk
rock, nagy adag popmeldival tvzve. „A punkok egy rsze nem tudja, mihez
kezdjen velnk, de gy gondolom, hogy a tetteink punkokk tesznek minket. Azt
nekeljk, amit gondolunk, ami a szvnkbl jn, s nem aggdunk amiatt, hogy ki
mit gondol rlunk” – nyilatkozta Billie Joe. 1994 mjusban a
„Longview” 2 htig vezette a Billboard modern rock listjt, a „Basket
case” cm daluk 1994 augusztustl 6 htig tanyzott a
Billboard cscsn, videoklipjt pedig orrvrzsig jtszotta az MTV. A kislemezen
szerepelt mg egy The Kinks feldolgozs, a „Tired of waiting for you”,
valamint egy sajt klasszikusuknak, a „409 in your coffeemaker”-nek j
verzija. A „When I come around”-dal szintn meghdtottk a
Billboardot.
Slgereik meghoztk
szmukra a vilgsikert, tbb mint 10 milli pldnyt adtak el a „Dookie”-bl. A
Rolling Stone magazin Annual Music Awards-n a „Legjobb j Zenekar” lettek, a
37. Grammy Awards-on 4 kategriban jelltk a csapatot, k
viszont nem voltak hajlandak megjelenni.
A sikerekhez nagyban
hozzjrult az 1994-es Lollaapalooza turn, s a legends
Woodstock II. fesztivl (300 ezer nz, rengeteg sr - s totlis
kosz).
1995-ben a negyedik
albumot, az „Insomniac”-ot is piacra dobtk, melyen ugyanazt az rlt,
zajos zent hallhattuk, amit Billie Joetl megszokhattunk, kibrndultsggal,
aptival teli dalszvegeik ksretben. „Barmok
vagyunk, m igyeksznk kedvesen viselkedni”- vallotta Billie Joe. Az els kislemez, a „JAR” egy kzeli
bartjukrl szlt, aki ’94 nyarn vesztette lett autbalesetben, ezt amgy
sokan az „Agnus” cm film egyik bettdalaknt ismerhettk meg. „Van egy j szm az anyagon egy fiatal pszichopata
sorozatgyilkosrl, illetleg egy lnyrl, aki elkltztt otthonrl, hogy a
nagyvrosban lhessen. Ez utbbit a bartnm trtnete ihlette.” Mindezeket a darabokat lben is alkalmunk nylt megismerni, hiszen
1995. szept. 13-n turnjuk rintette a Budapest Sportcsarnokot is (elzenekaruk
a The Riverdales volt, a jegyrak mai szemmel szinte ingyenesnek tnnek: lhely
1600 Ft, llhely 1500 Ft), radsknt a nagysiker vilgkrli turn legjobb pillanatait egy koncertalbumon „Bowling, Bowling,
Parking, Parking” cmmel is
megrktettk.
Az 1997-es
„Nimrod”-on az eddigiektl eltren mr vons hangszerek s krtk is
sznestettk a hangzsvilgot. Br a mestersgesen gerjesztett punkhullm
ekkorra albbhagyott, s az j anyag nem gyztt meg mindenkit, az album els kislemeze, a vonsokat is felvonultat
„Hitchin’ a ride” hetekig vezette az USA-ban az alternatv rdik
jtszsi listjt.
A 2000-ben megjelent
„Warning” mr cmvel is figyelmeztette a hallgatsgot s a
konkurencit, hogy a Green Day-jel igenis szmolni kell (melyet a
„Minority” kislemez is bizonytott, mivel megjelense
utn szinte azonnal a Billboard 3. helyig
jutott).
Knnyedebb,
slgeresebb s kzvetlenebb a lemez hangvtele, jcskn alkalmaznak akusztikus
gitrokat. A „Hold on”-t Billie Joe egy bartjrl rta, aki szemlyes
tragdik hihetetlen sorn ment keresztl. ”…egyfajta tmenetet testestett meg, nem tudtuk
pontosan, merre is akarjuk venni az irnyt. De ezttal tudtam, hogy olyan
dalokat akarok szerezni, amiket ha egyszer majd vek mltn meghallgatnak a
srcok s visszaemlkeznek r, azt fogjk mondani: apukm, egy csom remnyt
adott az a szm…”. Az albumon viszont ugyangy ott van a
stt szarkazmus s a lzads is.
2001 novemberben
vlogats-albumot jelentettek meg „International
Superhits” cmmel. A „Dookie”-tl a „Warning”-ig bezrlag tartalmazza a
legnagyobb slgereiket, radsknt 2 j szerzemnyt is felkerlt a korongra, a
„Maria” s a „Poprocks &
Coke”.
2002-ben ismt
vlogats-albummal jelentkeztek. A „Shenanigans” a ritka, maxikon
hallhat felvtelek gyjtemnye, „rajongknak szl ajndk”, melyre 3
feldolgozs is felkerlt, (a Fangs –tl az „I want to be on T.V.”, a
Ramones slgere, az „Outsider”, a The Kinkstl a „Tired of waiting for
you”). A „Scumbag” egyben az Amerikai pite 2 cm film egyik
bettdala, az „Espionage” pedig a Sir Austin Powersbl lehet
ismers a moziltogatknak.
2004-ben egy Pepsi reklmhoz ksztettek feldolgozst httrzennek. Az
„I fought the law” eredetileg Bobby Fuller slgere. A Californian Music
Awards-on elnyertk vele a „legtbbszr letlttt szmnak” jr
djat.
forrs:
greendayforever.gportal.hu |